Gradinita

MariaClara

Cauta in site

Newsletter

Newsletter


Receive HTML?

Ultimul Eveniment

There are no upcoming events currently scheduled.
Calendarul evenimentelor

Pentru tine si copilul tau !

Sfatul psihologului
Cunoasterea copiilor si dragostea neconditionata PDF Imprimare Email
Evaluare utilizator: / 0
Cel mai slabCel mai bun 

Psiholog specialist Rodica InczeAutor: Psiholog specialist RODICA INCZE

În zilele noastre, se pune accent pe cunoasterea mentala a nou-născutului. Se fac studii şi observaţii speciale asupra creşterii copilului chiar din primele zile de viaţă. Toată lumea însă cade de acord asupra faptului că primi trei ani ai vieţii sunt cei mai importanţi din toată durata vieţii omeneşti.

Măreţia personalităţii umane începe din momentul naşterii. Din această afirmaţie, provine ceea ce poate părea o concluzie ciudată: aceea că educatia trebuie să înceapă de la naştere. Ciudată, întrucât, cum putem noi educa, din punct de vedere practic, un nou născut sau un copil de pâna la 2 ani care nu poate folosi cuvinte? Ce lecţii să dăm acestei mici fiinţe?

Primii doi ani ai vieţii deschid în faţa noastră noi orizonturi, căci aici putem vedea legile construirii psihicului. Cel care ne arată modul său de construcţie este copilul şi doar el este cel care ne aduce la cunoştinţă ce tip de viaţă psihică construieşte. Copilul are o minte capabilă să absoarbă cunoaşterea. O singură observaţie este suficientă pentru a clarifica această afirmaţie. Copilul creşte şi învaţă rapid şi corect limba pe care părinţii o folosesc. Pentru adulţi, a învăţa o limbă este un proces de durată care presupune un efort intelectual considerabil. Nimeni nu îi predă copilului şi totuşi el ajunge să folosească substantive, verbe , adjective la perfecţie.

Prin urmare, trebuie să existe o forţă psihică specială care lucreză şi care îl ajută pe copil să se dezvolte. Şi asta nu e valabil doar pentru limbaj, ci pentru toate lucrurile si acţiunile pe care le înteprinde copilul în mediul său de viaţă. Tot ceea ce suntem noi înşine a fost construit de către copil până la trei ani. Până la această vârstă, copilul  şi-a pus deja temeliile personalităţii lui ca fiinţă umană. Atât de mari sunt cuceririle pe care el le-a făcut, încât s-ar putea spune: copilul de trei ani este un om mic.

Cu toate acestea, pe drumul construcţiei  ceva sau cineva îl determină pe copil să construiască prea repede (copiii care merg de la 8 luni) sau să construiească prea încet (copii care vorbesc la 3 ani) sau să se împotmolească (copii care vorbesc incorect deşi au o inteligentă foarte mare).

Ce poate să îl determine pe acest mic om să iasă din tiparele cărţilor de psihologia vârstelor sau să nu se încadreze între ceilalţi copii, devenind atât de diferit? Părinţii caută un răspuns, bunicii îl alintă şi mai mult pe copil (doar este diferit), copilul plânge atunci când i se cere să nu mai fie curios, sau să meargă pe bicicleta de care lui îi este teamă sau să pronunte corect un cuvât pe care îl stâlceşte.

Un lucru este cert şi dovedit: copilul până la trei ani are toate mecanismele si deprinderile necesare vieţii, adică: poate vorbi, se poate îmbrăca singur, poate mânca singur, poate să construiască diferite forme, poate merge pe bicicletă, poate să socializeze  şi toate fără ajutorul adulţilor. Ceea ce este greu de  înţeles pentru adulţi este cum de copilul nu înţelege că timpul trece. Un copil nu percepe scurgerea timpului în acelaşi mod ca adulţii. Pentu el, succesiunea repetată a evenimentelor din viaţa de zi cu zi (trezit, mers la grădinită, pranzul, somnul de după-amiază, venirea părinţilor, cina, somul de noapte) înseamnă timp. Noi trebuie înţelegem că, copilul nostru de trei ani are nevoie de timp ca să se îmbrace, să mânânce singur, să se spele etc. Ne vom aloca mai mult timp acestor evenimente dar nu îi vom stirbii din deprinderea cea nouă şi nici din viitoarea cizelare a acesteia, îmbrăcându-l noi, spălându-l noi etc... Motivarea că nu avem suficient timp sau răbdare pentru aceste lucruri nu stau în picioare atunci când un copil ajunge la 5 ani şi nu este în stare să folosească tacâmurile pentru a se hrăni. Pe lângă aceste aspecte, la fel de dăunătoare creşterii copilului s-a dovedit a fi presiunea exercitată de către părinţii care doresc neapărat ca un copil de un an să meargă singur, sau unul de doi ani să meargă pe tricicletă, sau unul de trei ani să vorbească corect (că aşa scrie în carte, sau că, copilul vecinei face aceste lucruri). Fiecare copil are timpul său şi ritmul său în care va face aceste lucruri, dar nu când le va simţi ca presiune. Aceasta poate să inducă frică, teama, nesiguranţă proprie, ducând în final la crearea unei personalităţi dependente dau dificile.

Copiii nostri sunt unici, nu se pot compara şi nici nu pot intra în tiparele impuse de societate. A folosi „patul lui Procus” drept model este extrem de dăunător micului om, care, deşi a acumulat multe cunoştinţe, are puţine mecanisme de apărare. Acestea se vor manifesta prin încăpăţânare, tăcere, fugă, sau va da mereu înapoi la pedalele bicicletei.

Descoperirea faptului că pruncul are o minte capabilă să absoarbă pe cont propriu, produce o revoluţie în educaţie. Acum putem înţelege cu uşurinţă de ce prima perioadă din dezvoltarea umană, în care se formează personalitatea, este cea mai importantă. La nicio altă vârstă, copilul nu are mai mare nevoie de ajutor inteligent, şi orice obstacol care îl împiedică pe copil, îi va diminua şansa pe care o are de a atinge perfecţiunea. De aceea, n-ar trebui să ajutăm copilul pentru că îl credem o creatură slabă şi plăpândă, ci pentru că este înzestrat cu energii creatoare imense care, prin natura lor, sunt atât de fragile, încât au nevoie de o apărare inteligentă şi tandră. (Maria Montessori).

Comments
Cautare
Doar utilizatorii inregistrati pot scrie comentarii.!

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."

 

TheraMed

KidsLand

KidsLand

Pharma Naturalis

Pharma Naturalis

Autentificare



Reclama TA

Sondaj

Pe ce criteriu va bazati in alegerea gradinitei?
 

Open Arms

Open Arms After School

Evenimente

August 2018 Septembrie 2018
Mo Tu We Th Fr Sa Su
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31